Tryb przyciemniony Tryb jasny

Nauka w wieku 70+ – nie tylko możliwa, ale konieczna

Wbrew stereotypom i pesymizmowi, seniorzy mogą się uczyć, chcą się uczyć i – co najważniejsze – uczenie się w starszym wieku przynosi ogromne korzyści zdrowotne i psychiczne.
Edukacja seniora Edukacja seniora
Photo by Masjid Pogung Raya on Unsplash

Uczenie się w starszym wieku wpływa na zdrowie, samopoczucie i długość życia. W społeczeństwie, które przez dekady utożsamiało starość z wycofaniem i stagnacją, coraz głośniej wybrzmiewa nowy głos: starość to druga młodość umysłu – pod warunkiem, że go nie zostawimy w spokoju.

Wbrew stereotypom i pesymizmowi, seniorzy mogą się uczyć, chcą się uczyć i – co najważniejsze – uczenie się w starszym wieku przynosi ogromne korzyści zdrowotne i psychiczne.

Neuroplastyczność nie zna wieku

Jeszcze niedawno sądzono, że zdolność mózgu do uczenia się (czyli tzw. neuroplastyczność) wygasa w wieku średnim. Dziś wiemy, że to nieprawda.

Badania naukowe (np. Harvard Medical School, Max Planck Institute) wykazują, że:

  • mózg seniora wciąż potrafi tworzyć nowe połączenia nerwowe,
  • regularne uczenie się nowych rzeczy (języka, obsługi urządzenia, nowych pojęć) poprawia pamięć i koncentrację,
  • osoby uczące się po 70. roku życia wolniej tracą sprawność poznawczą, a nawet mogą odbudować utracone funkcje.

Nauka jako lek na samotność i spadek poczucia wartości

Wiek emerytalny często oznacza utracenie ról społecznych: pracownika, rodzica, decydenta. W miejsce tych ról pojawia się czas – ale też samotność, brak motywacji i spadek samooceny.

Włączenie się w proces nauki (nawet najmniejszy – nauka obsługi tabletu, języka, genealogii, fotografii cyfrowej) przynosi:

  • poczucie celu i rozwoju,
  • nową tożsamość: uczę się, rozwijam, jestem aktywny,
  • społeczność – kursy i warsztaty są miejscem spotkań i rozmów,
  • wzrost wiary w siebie i chęci do działania.

„Uczenie się to najlepsza profilaktyka demencji. Mózg, który się nudzi, starzeje się szybciej niż ciało.”

– dr. Lisa Genova, neurolog i autorka „Still Alice”

Badania przeprowadzone m.in. w USA, Szwecji i Japonii wskazują, że aktywni umysłowo seniorzy żyją dłużej i w lepszej kondycji.

Wyniki:

  • osoby uczące się regularnie po 70. roku życia mają o 25–30% niższe ryzyko rozwoju demencji,
  • mniej narażone na depresję i stany lękowe,
  • rzadziej trafiają do szpitala z powodu upadków (bo ćwiczenia umysłowe wpływają też na reakcje i równowagę).

W Japonii uczenie się po 65. roku życia jest elementem systemu profilaktyki zdrowotnej – w wielu regionach seniorzy otrzymują dofinansowanie na udział w kursach jako formę „społecznego zdrowia”.

Co można robić – od czego zacząć?

Nie chodzi o maturę w wieku 80 lat. Chodzi o małe kroki, które budzą ciekawość, strukturują dzień, otwierają na świat. Oto przykłady:

  • nauczyć się obsługi smartfona, aparatu, bankowości internetowej,
  • rozpocząć naukę języka (np. przez aplikacje: Duolingo, Beelinguapp),
  • rozwiązywać quizy i łamigłówki (np. Memo, NeuroNation),
  • uczestniczyć w Uniwersytecie Trzeciego Wieku,
  • nauczyć się nowego hobby: fotografii, genealogii, grafiki cyfrowej,
  • zapisać się na webinar, kurs online (np. Navoica, Coursera, YouTube),
  • brać udział w programach jak Cyfrowi Latarnicy, ABC Seniora, SeniorApp.

Podsumowując

Uczenie się po 70-tce to nie luksus – to fundament zdrowia, niezależności i jakości życia.

To sposób na:

  • aktywny umysł,
  • silną psychikę,
  • nowe relacje,
  • i większe poczucie sensu.

„Mózg człowieka działa jak mięsień – jeśli go nie używasz, zaniknie. Ale jeśli ćwiczysz – nawet późno – odzyskujesz sprawność i odporność.”

Prof. Jerzy Vetulani

Dlatego edukacja seniorów powinna być priorytetem społecznym i politycznym – a każdy z nas może w tym pomóc: ucząc, wspierając, projektując inkluzywne rozwiązania.

BG

Poprzeni
Edukacja cyfrowa seniorów

Bariery cyfrowe i edukacja cyfrowa seniorów – wyzwanie, które trzeba podjąć teraz

Następny
Rynek AgeTech

Rynek AgeTech w natarciu – boom technologii dla starzejącego się świata