Tryb przyciemniony Tryb jasny
Mung! Chiński startup wspieraja starsze osoby w korzystaniu z urządzeń cyfrowych
Preskryptywne Digital Therapeutics (DTx) i immersyjna VR w leczeniu chorób przewlekłych

Preskryptywne Digital Therapeutics (DTx) i immersyjna VR w leczeniu chorób przewlekłych

Współczesny rozwój technologii medycznych przynosi przełomowe narzędzia wspierające walkę z chorobami przewlekłymi, zwłaszcza w kontekście starzejącej się populacji.
Preskryptywne Digital Therapeutics (DTx) i immersyjna VR w leczeniu chorób przewlekłych Preskryptywne Digital Therapeutics (DTx) i immersyjna VR w leczeniu chorób przewlekłych
Photo by Vinicius "amnx" Amano on Unsplash

Współczesny rozwój technologii medycznych przynosi przełomowe narzędzia wspierające walkę z chorobami przewlekłymi, zwłaszcza w kontekście starzejącej się populacji. W tym kontekście preskryptywne Digital Therapeutics (DTx) oraz immersyjne terapie VR stają się filarami nowoczesnej opieki zdrowotnej dla osób starszych — również w domach asystowanych.

Regulacje: EMA i FDA przyspieszają dostępność terapii cyfrowych

Europejska EMA oraz amerykańska FDA istotnie przyspieszyły autoryzację oprogramowania terapeutycznego. Skrócenie procedur dopuszczania Digital Therapeutics do obrotu umożliwia wprowadzenie refundacji dla narzędzi, takich jak aplikacje do zarządzania bólem czy zaburzeniami metabolicznymi. DTx są zatwierdzane na podstawie badań klinicznych, niezwykle często rekomendowane przez lekarzy i dedykowane przewlekłym problemom zdrowotnym, takim jak cukrzyca, insomnie, przewlekły ból czy zaburzenia poznawcze.

Immersyjna VR w domach asystowanych

Jednym z najbardziej przełomowych narzędzi jest Mynd Immersive — wszechstronna platforma VR dla domów seniora i domów opieki. Potwierdzono, że dzięki tej platformie aż 88% użytkowników doświadcza redukcji poczucia izolacji, 89% poprawy wskaźników socjalizacji, a 91% poleca te rozwiązania innym seniorom. Mynd Immersive umożliwia prowadzenie zajęć funkcjonalnych, rehabilitacji ruchowej, terapii ADL (czynności życia codziennego), wsparcia emocjonalnego i treningów poznawczych. Już ponad 150 placówek opiekuńczych w USA wdrożyło tę technologię, czyniąc ją istotnym elementem nowoczesnej opieki.
Rozwiązania immersyjne VR są szczególnie cenne w domach asystowanych, ponieważ nie tylko redukują samotność, ale także podnoszą poziom zaangażowania i poprawiają wyniki terapii funkcjonalnych oraz poznawczych, usprawniając codzienną rehabilitację.

Terapia przez gry mobilne w projekcie MAT-B

Singapurski program MAT-B pokazał, że aplikacja mobilna oparta na grach przeznaczonych do treningu mózgu pozwala podnieść funkcje kognitywne osób starszych aż o 15% w ciągu trzech miesięcy, przy minimalnym zaangażowaniu personelu i wysokim poziomie akceptacji użytkowników. To dowód, że cyfrowe interwencje mogą być skuteczne również w środowiskach domowych i asystowanych.

QVITI – polska innowacja w neurologicznej rehabilitacji cyfrowej

Na uwagę zasługuje też QVITI — polska spółka MedTech rozwijająca zaawansowane systemy z zakresu cyfrowej neurorehabilitacji, takie jak CorStim tES (przezczaszkowa stymulacja mózgu) i VRStim (platforma VR/AR do rehabilitacji neurologicznej). Rozwiązania QVITI wspierają neuroplastyczność, poprawiają funkcje poznawcze i skracają czas rehabilitacji po udarze, afazji czy w depresji. Są projektowane z myślą o zwiększeniu autonomii i jakości życia seniorów, szczególnie w domach asystowanych i innych placówkach opieki. Systemy QVITI mogą być wdrażane również w modelu „assisted living”, co otwiera nowe możliwości dla efektywnej, zindywidualizowanej opieki i skraca czas powrotu do samodzielności.

Prescription Digital Therapeutics i VR stanowią milowy krok naprzód w opiece geriatrycznej. Umożliwiają terapię skalowalną, efektywną klinicznie i osłabiającą bariery dostępowe — zwłaszcza w kontekście domów asystowanych, gdzie potrzeby są szczególnie złożone. Platformy takie jak Mynd Immersive oraz innowacje QVITI pozwalają nie tylko niwelować izolację, lecz również aktywnie wspierają samodzielność i zdrowienie — co potwierdzają światowe oraz polskie wdrożenia.

jw


Źródła:

• Mynd Immersive: https://www.myndimmersive.com
• Auganix – wdrożenia Mynd Immersive: https://www.auganix.org/vr-news-mynd-immersive-expands-xr-therapy-to-150-senior-living-communities-in-q1-2025/
• Nhpi Health – opis VR dla seniorów: https://www.nphihealth.org/wp-content/uploads/2024/06/NPHI-Preferred-Vendor-Profile_Mynd-Immersive.pdf
• TomorrowDesk – przegląd Digital Therapeutics: https://tomorrowdesk.com/disruptive-technology/digital-therapeutics
• QVITI – neurorehabilitacja i VR: https://www.qviti.com
• Wywiad z CEO QVITI: https://gospodarczy.lublin.eu/bez-kategorii/agetech-z-misja-technologia-ktora-wspiera-dluzsze-lepsze-zycie-rozmowa-z-bernardem-golko-ceo-qviti-s-a/
• CIVISTI – technologie assisted living: https://www.oeaw.ac.at/en/ita/ita/projects/civisti-ambient-assisted-living

Poprzeni
startup agetech mung

Mung! Chiński startup wspieraja starsze osoby w korzystaniu z urządzeń cyfrowych