Tryb przyciemniony Tryb jasny
Szwedzki ekosystem mieszkań dla seniorów – model przyszłości dla starzejącej się Europy
Europa na zakręcie finansowania opieki długoterminowej. Październikowy alarm WHO

Europa na zakręcie finansowania opieki długoterminowej. Październikowy alarm WHO

13 października 2025 r. WHO (Kobe Centre) ostrzegło, że dopłaty „z kieszeni” do domowej opieki długoterminowej (LTC) w Europie popychają wielu seniorów w stronę ubóstwa.
Europa na zakręcie finansowania opieki długoterminowej Europa na zakręcie finansowania opieki długoterminowej
Photo by Christian Lue on Unsplash

13 października 2025 r. WHO (Kobe Centre) ostrzegło, że dopłaty „z kieszeni” do domowej opieki długoterminowej (LTC) w Europie popychają wielu seniorów w stronę ubóstwa. Ta sytuacja to nie incydent — to systemowe ostrzeżenie dla rządów, samorządów i biznesu AgeTech, że model finansowania LTC wymaga natychmiastowej korekty. Sprawdzamy, co oznacza ten alarm dla Silver Economy, rynku innowacji i dla polityki społecznej.

Dlaczego WHO bije na alarm — i co mówią dane?

WHO, na podstawie badania 14 krajów europejskich (SHARE 2013–2015), pokazała, że w Danii, Niemczech, Luksemburgu, Szwecji i Szwajcarii nawet 25–30% osób 60+ korzystających z domowej LTC jest już ubogich przed opłatami „out-of-pocket” (OOP). To oznacza, że dla znacznej części seniorów nawet niewielkie dopłaty mogą być destrukcyjne finansowo. Jeszcze poważniej jest w Grecji, Włoszech i Hiszpanii, gdzie „wydatki katastroficzne” po opłatach za domową LTC dotykają ponad 20% korzystających — to nie odosobnione przypadki, ale powtarzalny wzorzec.

Warto podkreślić, że są wyjątki systemowe: Dania i Irlandia nie wymagają opłat OOP za domową LTC, pokazując, że da się inaczej zaprojektować ochronę finansową przed ubóstwem. WHO publikuje także marę skali „katastroficznych” wydatków, które silnie koncentrują się w najuboższych gospodarstwach domowych.

Europa w liczbach: ile wydajemy na LTC — i gdzie jest Polska?

Według danych OECD średnio europejskie kraje wydają na LTC 1,8% PKB (2021). Liderami są Holandia (4,4%), Norwegia (3,5%), Szwecja (3,4%) i Dania (3,2%). Na drugim biegunie — Polska, Grecja i Łotwa — o 0,5% PKB lub mniej. Te różnice wynikają nie tylko z demografii, lecz także z etapu rozwoju systemów formalnej opieki, gdzie w krajach takich jak Polska nadal dominuje model opieki rodzinnej.

OECD podkreśla, że 4/5 wydatków LTC pokrywają źródła publiczne, a rosnące koszty są strukturalne: maleje podaż nieformalnej opieki, produktywność w zawodach opiekuńczych pozostaje ograniczona, co oznacza rosnącą presję na budżety publiczne i biznes AgeTech.

Co robi Bruksela — i czy to wystarczy?

Komisja Europejska wskazuje, że LTC to najszybciej rosnący wydatek socjalny w UE — prognozy zakładają wzrost z 1,7% do 2,5% PKB do 2050 r., a liczba osób wymagających opieki wzrośnie z 30,8 mln (2019) do 38,1 mln (2050). W maju 2025 r. Komisja wdrożyła ramy monitorowania Rekomendacji Rady ws. LTC — już są pierwsze KPI do oceny dostępności, jakości i ochrony finansowej, w tym wskaźnik „katastroficznych wydatków”. Na październikowym posiedzeniu EPSCO ministrowie UE podkreślili priorytet dostępnych, niedrogich, zorientowanych na osobę usług wsparcia oraz dostępnych technologii — to ważny sygnał dla twórców rozwiązań AgeTech.

Konsekwencje dla Silver Economy: kto zapłaci za innowacje?

Jeśli OOP pozostaną wysokie, popyt indywidualny (B2C, bez refundacji) na rozwiązania domowej opieki, teleopieki czy zdalnego monitoringu będzie mocno ograniczony — szczególnie w krajach o niskim udziale publicznym w finansowaniu. W praktyce rosnąć będą modele B2B2C: to gminy, ubezpieczyciele i świadczeniodawcy kupują rozwiązania „pakietowo”, a senior korzysta bez barier kosztowych. Wymaga to jednak twardych metryk efektu zdrowotnego i ekonomicznego, jak np. redukcja re-hospitalizacji czy opóźnienie instytucjonalizacji.

Produkt ≠ gadżet: innowacje muszą być rozliczane „za wynik”, a nie „za funkcję” — bez outcome-based mechanizmów AgeTech pozostanie na marginesie budżetów domowych.

Rekomendacje (na już) dla PL/UE

  • Włączaj ochronę finansową do pilotaży: każde wdrożenie opieki domowej powinno raportować odsetek gospodarstw z „katastroficznymi wydatkami” i wpływ interwencji na ten wskaźnik, bazując na definicjach WHO/OECD.
  • Segmentuj według potrzeb (ADL/IADL) i przyznawaj dofinansowanie progresywnie — to ogranicza regresywność dopłat OOP.
  • Standard ROI dla samorządów i ubezpieczycieli: nacisk na koszt-efektywność (koszt unikniętego dnia opieki instytucjonalnej), interoperacyjność i mierzalny wpływ na czas opiekuna formalnego.
  • Gender lens: uwzględnij wymiar płci w projektowaniu usług i rynku pracy — kobiety są nadreprezentowane zarówno jako opiekunki, jak i beneficjentki LTC.
  • Walcz z ageizmem w usługach cyfrowych — od języka i UX po onboarding. Warto skorzystać z EU Action Plan to Combat Ageism.

Źródła

  • WHO Kobe Centre — Statement (13.10.2025): „Out of pocket payments for home-based long-term care in Europe drive older people into poverty.” wkc.who.int
  • WHO Kobe Centre — Evidence Brief (03.10.2025): „Catastrophic expenditures and impoverishment…” wkc.who.int
  • OECD — Health at a Glance 2023: rozdział o wydatkach na LTC OECD
  • Komisja Europejska — Long-term care: projekcje, monitoring ram EC
  • Rada UE — EPSCO 17.10.2025: konkluzje Consilium
  • AGE Platform Europe — EU Action Plan to Combat Ageism AGE Platform Europe

Poprzeni
AgeTech w Szwecji

Szwedzki ekosystem mieszkań dla seniorów – model przyszłości dla starzejącej się Europy